Portfolio
Welkom
Welkom in mijn portfolio. Je vindt hier een verzameling van (studie)opdrachten, stages, vrijwillige projecten en werkervaring in de context van het bouwen aan breder onderwijs.
Training voor pionierende onderwijsorganisaties
Masterstage Onderwijs & Innovatie (VU)
Vanuit mijn Master Onderwijs & Innovatie zette ik een ontwerpend onderzoek op met als doel het leerproces van pionierende onderwijsorganisaties te vitaliseren, door deze te verhelderen en te ondersteunen met behulp van spel en begeleiding. Als casus daarvoor gebruikte ik mijn ervaring als pionier bij Bildung Nijmegen. Ik heb het leerproces verhelderd rond de driedeling die Biesta maakt met betrekking tot brede vorming: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Deze ontwikkeldomeinen zien we namelijk niet alleen terug ín het onderwijs, maar ook in de organisatie van onderwijs; in de teams en individuele pioniers. Met behulp van speltheorie ontwikkelde ik een training met drie bijbehorende begeleiders rollen. Wil je weten wat ik hiermee voor jullie als team of organisatie kan betekenen, klik dan hier.
Lectoraat Authentiek Leiderschap (Hogeschool Inh)
Projectleider, onderwijsinnovator en studentbegeleider
Bij het lectoraat Authentiek Leiderschap werkte ik als projectleider op een interventieonderzoek naar partnerschaprelatie tussen docenten en studenten. Het onderzoek had als doel om (1) de relatie tussen docenten en studenten te versterken en (2) van alle opleidingen binnen het domein Creative Business in kaart te brengen en te evalueren hoe zij ervoor staan met betrekking tot partnerschap. Als onderwijsinnovator ontwikkelde ik daarnaast een omgeving waarin studenten en docenten elkaar kunnen ontmoeten rond het thema mens-zijn (gedragen visie ontwikkeling). Tot slot begeleide ik studenten bij hun afstudeeronderzoek op het gebied van persoonlijke vorming, creativiteit en het werken aan maatschappelijke vraagstukken.
Verwondering bij studenten en de (ped)agogische relatie
M these Pedagogische Wetenschappen - Onderwijs en Innovatie
Middels mijn M these poog ik docenten in het hoger onderwijs te ondersteunen in hun omgang met verwondering en persoonsvorming bij studenten. Ik doe dat door allereerst het proces van verwondering bij de student inzichtelijk te maken: Hoe is het voor de student om verwonderd te zijn? En wat kan er gebeuren bij de student? Ofwel, wat kan de docent verwachten? Vervolgens creëer ik met het oog op persoonsvorming - als één van de doeldomeinen van onderwijs - een set van zes principes die als basis kan dienen voor het relationeel handelen en de reflectie van de docent.
Bildung Nijmegen
Initiatiefnemer en mede oprichter, bestuurslid, projectleider, programmamaker en coach
In 2017 nam ik initiatief om samen met studenten, docenten en andere betrokkenen Platform Bildung Nijmegen op te richten. Een organisatie die fungeerde als broedplaats voor onderwijsvernieuwing met betrekking tot persoonlijke, sociale en professionele vorming. Naast mijn mijn rol als bestuurslid onderwijszaken, was ik projectleider, programmamaker en coach van ons semesterprogramma "de Bildung Expeditie".
Identity Based Motivation (RU)
Cursusontwikkelaar en docent
Voor de Radboud Universiteit ontwikkelde en begeleidde ik de cursus Identity Based Motivation waarin studenten zich vormen in hun beroepsidentiteit. Ze leerden reflecteren op hun denkproces en op wie ze zijn. Ze onderzochten wat zij kunnen en willen betekenen voor hun vakgebied en wat het vakgebied voor hen betekent.
Kennis in Praktijk (RU)
Docent en Mentor - Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde
Bij het vak Kennis in Praktijk lopen studenten Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde stage bij een zorg- of onderwijsinstelling. Als docent ontwierp en leidde ik werkgroepen en gaf ik les in praktijkonderzoek, met als doel theorie, praktijk en ethiek dichter bij elkaar te brengen. Als mentor begeleidde ik de studenten daarbij ook in hun persoonlijke- en loopbaanontwikkeling.
Onderwijsdenken
B These Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde
Voor mijn B These schreef ik, in kader van het Honoursprogramma Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde (RU), een scriptie over kritisch onderwijsdenken. Hoe wordt ons denken gevormd doordat wij als pedagogen en onderwijskundigen ingewijd worden in de empirisch wetenschappelijke cultuur? In deze scriptie laat ik zien dat we daarin onder andere "opgevoed" worden met het idee dat denken over onderwijs een onpersoonlijke en objectieve aangelegenheid vormt. Ik bespreek dat, wanneer we kritisch naar het onderwijs willen kijken en vanuit een weloverwogen afweging van waarden ons onderwijs willen vormgeven, we ons in het denken over onderwijs actief zullen moeten verhouden tot onszelf als persoon en het leven.