Schola
Waarom Lemnio Schola?
Achter de naam Lemnio Schola gaat allereerst een droom en een ambitie schuil. Ik zie mijzelf nog zo als kind op het schoolplein in de rij voor de deur van het kleine dorpsschooltje staan. Hand in hand, naast mijn beste vriendinnetje, observerend hoe een aantal armen, benen of zelfs hele lichamen van andere kinderen de rij nog even uitschieten, voordat ook zij genoeg tot "rust" zijn gekomen om naar binnen te mogen.
SCHOLA is het Latijnse woord voor school en doet mij denken aan dat lijfelijke van zo'n plek. Een plek waar je ieder hoekje en gaatje kent, een plek waar beelden in je herinnering worden getekend, een plek waar je samen met anderen een gevoel ontwikkelt van wat de wereld je te bieden heeft en van wat jij de wereld te bieden hebt. Het schooltje was voor mij een fijne plek vol mooie herinneringen, maar het was ook een plek die veel vragen bij me opriep: Waarom doen mensen wat ze doen? Waarom gaan de dingen hier zoals ze gaan? En wie ben ik daarin? In het bijzonder met betrekking tot het onderwijs zijn dat de vragen die steeds weer terugkwamen. En met de jaren kwamen er wat antwoorden, maar ook nog meer vragen en die brachten me bij een droom: de droom om een PLEK te bouwen waar we die vragen verder kunnen onderzoeken en waar we de volwassene en het kind in ons kunnen ontwikkelen in de breedste zin van het woord. Een fysieke plek waar we samen het leven leren leven.
In mijn portfolio laat ik zien welke van mijn loopbaanervaringen, zoals het oprichten van Bildung Nijmegen, raken aan die droom van een fysieke plek rond brede vorming. Tegelijkertijd vormt die droom een vergezicht, omdat het aspect van brede vorming onderwijs extra complex maakt. Bovendien heb ik ervaren dat we zelf vaak nog helemaal niet zo goed zijn in dat wat we graag in het onderwijs zouden zien en in dat wat we leerkrachten graag zouden zien doen: instappen als persoon, in contact met onszelf, de ander en de wereld. LEMNIO verwijst naar de manier waarop ik die uitdaging aanvlieg en mezelf en anderen uitnodig om te ontwikkelen. Namelijk cirkelend tussen ogenschijnlijke tegenstrijdigheden, zoals denken & doen, vrijheid & verbondenheid, stabiliseren & veranderen, hoofd, hart & handen, abstract & concreet, ik, de ander & de wereld, etc. Op de pagina diensten vertel ik meer over de rollen van waaruit ik dat graag doe en op de pagina Go Lemnio vind je meer informatie over de Training Vitaal Pionieren in Onderwijsorganisaties die ik ontwikkeld heb.
​
​
​
Contact
Laten we elkaar ont-moeten!
Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt.
06 81 12 67 35