Diensten
Ik bied diensten aan rond brede vorming, het opleiden van docenten en het organiseren van vernieuwend onderwijs.
​
Ben je op zoek naar een ped-agogisch docent of coach, een praktijkonderzoeker, onderwijsontwikkelaar en/of een projectleider,?
Of ben je als pionierende school of team op zoek naar ondersteuning in jullie uitdagingen rond onderwijsvernieuwing?
Lees op deze pagina meer over wat ik te bieden heb!
​
​
#
Ped-agogisch docent en coach
Als ped-agogisch docent en coach gaat mijn aandacht in het bijzonder uit naar het opleiden van leerkrachten, maar ook naar andere onderwijsbetrokkenen, zoals pedagogen en onderwijskundigen. Hoe leren zij richting te geven aan hun handelen vanuit hun kennis, hun vaardigheden en zichzelf als persoon?
Ik ben beschikbaar als coach of afstudeerbegeleider en als docent in pedagogische vakken, ontwikkelingspsychologie, onderwijskunde of onderzoeksvaardigheden. Ik begeleid studenten altijd in de wisselwerking tussen hun persoonlijke en hun professionele vorming. Daarbij heb ik oog voor de spanning die zij kunnen ervaren tussen wie ze zijn, hoe ze gevormd zijn, hoe ze willen zijn en wat er in de professionele context van ze gevraagd wordt. Waar mogelijk zet ik ervaringsgerichte en creatieve oefeningen in, gekoppeld aan theoretische reflectie en praktijkreflectie. Op die manier daag ik studenten uit om zich bewust te verhouden tot het vakgebied en hun rol daarin.
&
Betrokken projectleider
Als projectleider of projectmedewerker draag ik bij aan onderzoeksprojecten die gericht zijn op het verbeteren en verbreden van onderwijs. Wat vraagt brede vorming van basis, middelbaar en hoger onderwijs? En wat vraagt dat vervolgens van de pedagoog, leerkracht, onderwijskundige of de lerarenopleider?
Mijn interesse ligt met name bij thema's zoals: theoretische pedagogiek (filosofie/ethiek), professionele identiteit, persoonsvorming (en dan specifiek in termen van Gert Biesta: subjectificatie), het ontwikkelen van een pedagogische visie en houding, onderzoekend vermogen, authentiek leiderschap, de docent-student relatie en het duurzaam organiseren van vernieuwend onderwijs. Ik ben ook geïnteresseerd in de vraag hoe ideeën over brede vorming doorwerken in andere onderwijsthema's, zoals didactiek en toetsing. In projecten ben ik iemand die het proces verheldert en expliciet maakt, overzicht creëert, constructieve vragen stelt, persoonlijk betrokken is en zo de projectleden als team in hun kracht zet.
^
Waardengedreven praktijkonderzoeker en onderwijsontwikkelaar
Als praktijkonderzoeker zet ik de meerwaarde van het onderzoek voor de onderwijspraktijk en het maatschappelijk belang ervan centraal. Welke onderzoeksmethodieken doen recht aan de complexiteit en het normatieve karakter van die praktijk?
Vanuit mijn ik bachelor en master heb ik ervaring met de meest gangbare vormen van kwalitatief, theoretisch en kwantitatief onderzoek. Als praktijkonderzoeker ben ik echter ook creatief met onderzoeksmethoden die de diepte ingaan en tegelijk concreet maken: maakonderzoek, fenomenologische analyses of opstellingen en andere ervaringsgerichte werkvormen. Op die manier weet ik verbinding te maken met de onderwijspraktijk en, wanneer wenselijk, direct bewegingen in gang te zetten. Verder ben ik een onderzoeker die complexiteit doorgrondt en constructieve en verhelderende vragen stelt.
​
∞
Go Lemnio
Hebben jullie als team of startende school behoefte aan meer inzicht in jullie pioniersproces? En willen jullie deze inzichten direct in praktijk brengen? Met de training Play & Go Lemnio sta ik klaar om jullie verder te helpen. Ik kom graag langs voor een oriënterend gesprek!
​
Pionieren en daadwerkelijk vernieuwend en beter onderwijs organiseren vormt een grote opgave. Je wilt niet terugvallen in het oude of alles dichttimmeren met nieuwe regels, maar ook niet zwemmen in de chaos. Wellicht wil je onderwijs bieden rond Biesta's driedeling van brede vorming (kwallificatie, socialisatie en subjectificatie), maar weet je niet goed hoe je het vernieuwingsproces vormgeeft. Vanuit mijn kennis van brede vorming en innovatie en met mijn pionierservaring bied ik ondersteuning in het organiseren van vernieuwend onderwijs. Dat vraagt om richting, energie en verbondenheid.
GO Lemnio houdt in dat jullie met behulp van de training Lemnio PLAY & GO balanceren tussen paradoxen die typerend zijn voor vernieuwende onderwijsorganisaties. Het concept van deze training is opgebouwd rond Biesta's driedeling en ontwikkelde ik naar aanleiding van mijn ervaring als pionier met het oprichten van Bildung Nijmegen. In creatieve, ervaringsgerichte en praktijkgerichte opdrachten maken jullie "lemniscatische" bewegingen tussen bijvoorbeeld denken en doen, vernieuwen en verfijnen, maar ook tussen ontwikkelen op het droge (PLAY) en ontwikkelen in de praktijk (GO). De training kan op die manier ruimte bieden om enerzijds spelenderwijs te experimenteren en anderzijds direct acties uit te voeren in de praktijk.
Laten we
samenwerken